Huidige status
Niet ingeschreven
Prijs
97
Begin
This cursus is currently closed

3 redenen waarom jij je omzetdoel niet haalt

In 2017 was ik zo lekker bezig, ik had een mooie omzet maar het geld vloog eruit en ik snapte niet waar het bleef.
In de zomervakantie las ik onder andere het boek Profit First. En alles werd me duidelijk.
Het werken met meerdere rekeningen, het verdelen van de omzet, maar ik kreeg ineens ook het inzicht dat ik een omzetdoel miste.
Hoeveel omzet had ik nou werkelijk nodig, ik had echt geen idee! Inmiddels weet ik beter en heb ik een prachtig omzetdoel en daar kan ik weer acties aan koppelen om dit omzetdoel te bereiken. Wellicht ervaar jij dit ook en hieronder geef ik je 3 redenen waarom jij jouw omzetdoel niet haalt.

1) Je hebt geen een omzetdoel.

Er staat geen omzetgetal op papier. Dat is de eerste en grootste reden waarom je je doel nooit gaat halen. Als je niet weet hoeveel omzet je nodig hebt om je bedrijfskosten te betalen, jezelf salaris uit te betalen, te reserveren voor belastingen, dan kan je je hier ook niet op instellen. Want je weet niet waarop je je moet voorbereiden! Er is dan ook geen plan om jouw omzetdoel te behalen.
Conclusie: je gaat je doel NOOIT halen.

2) Je omzetgetal heeft geen logica.

Het getal is enkel een getal en is op niks gebaseerd. Op het moment dat het minder goed gaat, ga je daarom ook geen moeite doen om dat doel te behalen.
Als er achter jouw omzetgetal een logica zit, dan weet je waarom jij dat getal op papier hebt gezet. En zal je die moeite wel doen! Wat is nou deze logica?
Het financieel doel is gebaseerd op:
– een realiteit van een aantal kosten, zoals inkoopkosten en algemene bedrijfskosten,
– het salaris dat jezelf wilt verdienen (wat heb je privé nodig, van welke reizen droom je, wat wil je bereiken in het leven, …. ),
– de buffer die je wilt opbouwen, deze buffer is voor slechtere tijden.
– je eventuele leningen die je maandelijks dient af te lossen.
Als je aan dit getal ook nog een extra dimensie zet, dan ga je je nog dynamischer in zetten als ondernemer. Als ik het omzet doel haal, kan ik mezelf bijvoorbeeld een extra medewerker veroorloven waardoor ik meer tijd creëer voor andere uitdagingen (laat je fantasie even werken, werk aan je dromen om ze te laten uitkomen).

3) Je omzetgetal is vertaald naar een actieplan.

Als je een bepaalde omzet wil realiseren en je weet concreet welke actiepunten je elke dag opnieuw moet uitvoeren om de nodige deals binnen te halen…   ga je dat doel behalen.
Welke marketing- en sales activiteiten hangen vast aan je te behalen omzet per maand?
Nu zeg jij misschien: Lissa, en wat met dat omzet-gat gecreëerd tijdens en door de huidige crisis, hoe kan ik dit oplossen?
Het kan zijn dat je extra bijkomende activiteiten dient in te plannen om het omzet-gat te dichten. Activiteiten die wellicht niet direct met je huidige producten/diensten van doen heeft.

In deze cursus leer jij hoe je jouw omzetdoel berekent en je leert ook meteen welke percentages hierbij horen aan de hand van een handige tool die ik heb laten ontwikkelen op basis van Profit First.